Ekonomi

Kış alışverişi ikilemi: Satın almak ya da almamak, bütün mesele bu

İSTANBUL – Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre ekim ayında yıllık enflasyon yüzde 61,36 olurken, aylık artış ise yüzde 3,43 olarak açıklandı. Enflasyon Araştırmaları Kümesi (ENAG), 12 aylık enflasyonu yüzde 126,18 olarak açıkladı. Orta Vadeli Plan’da 2023 enflasyon hedefi yüzde 65 olarak gösteriliyor. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu (TÜRK-İŞ) verilerine göre açlık sınırı 13 bin 334 liraya, yoksulluk sınırı ise 43 bin 433 liraya ulaştı.

Bu tabloyla birlikte kış ayına girerken temel giyim ürünleri fiyatları bütçeleri zorluyor.

Sıcaklıklar yüksek kalsa da kışlık ürünler mağazalarda yerini almaya başladı. Yeni dönemde asgari 11 bin 402 lira fiyatla çalışıp geçinen bir kişi, maaşının neredeyse yarısını feda etmek zorunda kalıyor.

Birçok AVM’de şubesi bulunan markaların online ürün fiyatlarına baktığımızda; Kadın kaban fiyatları 2 bin liradan başlayıp 6 bin liraya kadar çıkıyor. Yünlü bir kaban almanın maksimum maliyeti 5 bin lira civarında.

Şişme ceketlerin fiyatı 2 bin 500 liradan başlıyor. Kadın botlarının fiyatları 1-3 bin lira arasında değişirken, kazakların fiyatları ise 500 lira ile 1.500 lira arasında değişiyor.

Erkek reyonundaki dolgulu şişme kabanlar 2-3 bin lira arasında satılırken, erkek kabanların fiyatları ise 3 bin liradan başlıyor. Erkek kısa çizme modelleri 1.300 lira civarındayken, deri çizmelerin fiyatı 4.000 liraya kadar çıkıyor.

Bir sweatshirt 1.500 liraya kadar satılıyor, bazı mağazalarda erkek kazak fiyatları 800 liradan başlıyor.

Çocuk mont fiyatları da yetişkin mont fiyatları ile yarışıyor. Bazı çocuk montlarının fiyatı ise 2 bin liradan başlıyor. Botların fiyatı 750 ile 1.500 lira arasında değişiyor.

Alt gelir gruplarının tercih ettiği, nispeten daha uygun fiyatlı zincir mağazalarda da durum pek farklı değil. Temel giyim ihtiyacı olan kazak fiyatları 250 liradan başlayıp 500 liraya kadar çıkıyor. Montlar kadın, erkek ve çocuklarda 750 liradan başlıyor.

E-TİCARET ZİYARETÇİ SAYISINDA AZALMA

Tekstilde kullanıcı davranışlarını anlamak amacıyla dokuma perakendesinin 3 değerli markasının 2022-2023 verilerini karşılaştıran Gemius Türkiye Ülke Müdürü İdil Kesten, dokumada e-ticaret yapan 3 dev markanın 2023 yılında ortalama ziyaretçi sayısının 13 azaldığını söylüyor. bir önceki yıla göre yüzde.

Ayrıca kişi başına ziyaret sayısında da yüzde 8’lik bir düşüş gözlemlediğini belirten Kesten, “Yani tekstil firmalarının e-ticaret sitelerini bir önceki yıla göre daha az kişi ziyaret etti ve ziyaretçi sıklıkları da arttı.” Sitelere ziyaretler azaldı.”

‘1 MİLYON KİŞİ İKİNCİ EL ALINDI’

Ekonominin yavaşladığı dönemde markaların reklam harcamalarında daralma gözlemlediklerini belirten Kesten, “Gemius Adreal ürünümüzden 3 büyük dokuma devinin dijital reklam harcamalarını da inceledik. Dijital reklam harcamalarına odaklandık. Çünkü özellikle e-ticarette satış için dijital performans reklam harcaması gerekiyor.Ziyaretçi ve ziyaret sayısı “Buna paralel olarak dokuma markalarının satın aldığı reklam sayısında da yüzde 10’a yakın bir azalma var” diyor.

Kesten, sözlerini şöyle tamamladı: “Ancak ikinci el giyim satışının yoğunlaştığı Dolap isimli platformun ziyaretçi sayısının eylül ayında 1 milyon kişi artması dikkatimizi çekiyor.”

‘YAZIN İNTERNETTEN KIŞ ALIŞVERİŞİ YAPIYORUM’

Giyim sektöründe artan enflasyon ve fiyatlar nedeniyle tüketiciler davranış kalıplarını değiştirmekte ve ihtiyaçlarını alternatif yollardan karşılamaktadır.

Tanınmış bir firmada seyahat danışmanı olarak çalışan Ali Çoşkun Likoğlu, çoğunlukla LCW, Koton ve Mavi’den alışveriş yaptığını ancak mont, mont ve bot fiyatlarını kış alışverişi için çok yüksek bulduğunu söylüyor.

Likoğlu, kış alışverişini genellikle yaz aylarının ortasında internetten yapmaya çalıştığını, bu sayede geçen yılın sezon sonu çalışmalarını daha uygun fiyatlara alabildiğini belirtiyor. Likoğlu, ”Maalesef yüksek fiyatlar insanları bu tür çözümler üretmeye itiyor. “Sezonda yeni bir ürün almak gerçekten çok zor” diyor.

‘SEVDİĞİM MARKANIN ÇİZMELERİ ASGARİ ÜCRETE YAKIN’

Çocuklara yönelik alışverişlerde kendisinin de sıkıntı yaşadığını belirten Likoğlu, “İstediğimiz zaman istediğimiz alışverişi yapamıyoruz. Sezonda ürün aldığımızda kendimizin ve belki de çocuklarımızın alışverişlerini kısıtlamak zorunda kalıyoruz. Zincir kullanıyoruz.” Çocuklara yönelik mağazalar var ama son yıllarda en uygun bulduğumuz LCW, Koton, H&M gibi mağazaların fiyatlarında ciddi bir artış var” diyor.

Reklamcılık alanında çalışan Emine Çengel, modayı takip ettiğini ancak son yıllarda artan fiyatlar nedeniyle bu yıl elindeki çalışmaları değerlendireceğini söylüyor. Markaların botlarını kesinlikle beğendiğini ancak fiyatların taban fiyata yakın olması nedeniyle almayacağını belirtiyor.

Çengel, “Fiyat artışlarına inanamıyorum. Geçen yıl ile bu yıl arasında yüzde 100’ün üzerinde fiyat artışı var. Artık birçok karşılaştırmalı firmanın ürünlerini inceleyip en uygununu almayı tercih ediyorum. Bırakın almayı tercih ediyorum.” beyaz yakalı işçi olmama ve iyi para kazanmama rağmen yine de kıyafet alıyorum, “Bunu nasıl bitireceğim endişesi taşıyorum” diyor.

Eğitim sektöründe çalışan Necla Ölçer, çocuğunun öncelikleri nedeniyle kendi ihtiyaçlarını kıstığını belirterek, “Fiyatların artmasından dolayı gerekmedikçe giyimi erteliyoruz. Oğlum sürekli büyüdüğü için biz de giyiyoruz. Onun ihtiyaçlarını her şekilde karşılamak ve kendimizden kısmak zorundayız. Giyim benim son önceliğim. Evet geçiniyoruz ama kaliteli.” “Ne yazık ki ne bir hayatımız ne de sosyal hayatımız var.”

Ölçer, “Oğluma LCW, DeFacto ve Zara markalarından alıyorum. Geçen yıl ona mont almıştım ama fiyatı ne olursa olsun diğer ihtiyaçları için alacağım” diyen Ölçer, alışveriş yapmayı düşünmediğini anlatıyor. bu yıl kendisi.

harran-ajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort